søndag den 16. januar 2011

Jordskokkesuppe

Ingredienserne brunes af i gryden




Min søde kæreste inviterede mig på Restaurant Oluf Bagers Gård da jeg havde fødselsdag, til en 3 retters menu. Til forret fik vi en helt fantastisk jordskokkesuppe med ristede kammuslinger, den var så lækker at vi var lidt ærgelige over at der ikke var mere på tallerkenen. Jeg besluttede mig for at forsøge at gøre dem det efter, nu har jeg lavet et par test og har finpudset opskriften.

Jeg serverede med bacon tern, skåret fra en hel side røget bacon af god kvalitet, samt noget lækkert brød.


500 gram Jordskokker m. skræl
3 mellemstore kartofler
2 store løg
5 fed hvidløg
Olivenolie
En klat smør
Vand
En hønse bouillon terning
Muskat
Salt
Peber
Piskefløde


Jordskokker og kartofler skrælles. Løg, jordskokker og kartofler skæres i grove tern og svitses i en gryde med hvidløgsfed, olivenolie og smør. Jeg lod det brune lidt for mere intens smag. Tilsæt vand til det dækker, hønseterning og lad det koge helt mør. Kog ned til der ikke er så meget vand tilbage i gryden.


Blend og tilsæt fløde (vand, mælk eller madlavningsfløde kan også bruges) til det har den ønskede konsistens. smag til med muskat, salt og peber.


Serveres rygende varm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar