torsdag den 29. august 2013

How to - Vikingeskib




Al kage jeg har brugt er ud fra denne opskrift:

600 gram mel

600 gram sukker

1 liter kærnemælk

3 tsk. Natron

1 tsk. Vanilje pulver, vanilje sukker eller korn fra en vaniljestang kan bruges. (kan udelades, jeg er bare vild med vanilje)

7 spsk. kakao

1 æg (kan snildt udelades)

1 1/2 dl olie

Alle ingredienser kommes i en skål og røres, gerne håndmikser, til dejen er glat og blank.

Bages i en bradepande eller anden form ved 200 grader i ca. 35 min. Stik en kødnål i og se om der stadig hænger dej ved, gør der det så giv den lidt mere.

Først bagte jeg en lille kage. Den skar jeg ud som form af en båd og smurte den op med smørcreme.


Efter den havde været på køl i en times tid, glattede jeg smørcremen ud med en spatel. Jeg putter altid mine spatler, når det er cremer der skal glattes, i varmt vand og tørrer dem lige af med et rent viskestykke, inden jeg bruger dem. Så er det meget nemmere at få cremen fin og glat. Så blev kagen målt og indfarvet fondant blev skåret til, så det passede. Det er med vilje at det stikker op over kanten.


Så kom der pynt på enderne, der er formet i fondant. Detaljer blev tegnet på med en fødevare tusch, og sat på tandstikker og stukket ned i kagen.


Herefter blev der malet "træeffekt" på skibet med pastafarve, tilsat en smule vodka.


Skjoldene er lavet af skumsvampe hvor jeg har klippet spidsen af og så malet dem med spiselig sølvfarve. Disse er også sat på med en tandstik. Sejlt er lavet i stof, da det ellers ville blive for skrøbeligt eller for tungt.


Skibet blev placeret på chokoladekage, som blev smurt op med indfarvet smørcreme. Der er med vilje at farven ikke er mikset helt ud, så det gav lidt spil, da det jo skal ligne vand.


Jeg smører altid siderne først og så toppen til sidst. Jeg ville gerne lave lidt bølgeeffekt rundt om skibet, derfor er det placeret før smørcremen.


Da det var en kage til en børnehave, placerede vi et søuhyre i vandet. Det er lavet af tivolistænger der er klippet op der hvor det bøjes og overtrukket med fondant. Søuhyret er sat fast med tandstikker. Årer er After Eight stænger.


Bølge effekt er lavet med Smørcreme i tre forskellige nuancer og til sidst pipinggel. Jeg indfarvede ikke min pipinggel.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar