lørdag den 19. april 2014

Forloren dådyrkølle

Mine forældre kom forbi med noget hakket dådyrkød, jeg har ikke arbejdet med hakket dådyr før, så det bliver spændende. Jeg har læst lidt om det og har sammensat en opskrift som jeg vil afprøve.

500 g. hakket dådyrkød.
300 g hakket svinekød.
150 g. kogte kartofler, i usaltet vand.
50 g. gulerødder.
1 fed presset hvidløg.
Lidt reven muskatnød.
1 dl. mælk.
1 æg.
3-4 spsk. rasp. afhængig af konsistensen.
1 mellemstort fint revet løg.
Salt.
Peber.
Bacon til at vikle om stegen.

Kartofler og gulerødder moses og blandes med de andre ingredienser. Farsen har godt af at hvile sig i en halv times tid, nøjagtig med med en forloren hare. Form farsen til en steg og omkring vikles bacon. Kom kødet i et smurt ovnfast fad og hæld lidt vand eller mælk ved. Steges i ovnen ved 200 grader i ca. 50 min.

Sovs laves af stegesky og mælk, evt. fløde hvis man vil ha det. Smag til ribsgele. Serveres med kartofler og kogte grøntsager.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar